Om du försöker hålla koll på dina kalorier så har du förmodligen använt din köksvåg för att väga alla möjliga matvaror. Och det är naturligtvis bra. Du ligger här före många andra som bara höftar.

Men ska du också väga kosttillskott, som kreatin och proteinpulver?

Ja. Jag gör det och jag tycker faktiskt att du också ska göra det.

Varför du ska väga även kreatin och proteinpulver

Anledningen är att en köksvåg är betydligt mer exakt än skopor och mått. Detta oavsett om du använder den till kosttillskott eller ”vanlig” mat.

Kan man lita på förpackningen och måtten?

När vi pratar om exakthet så menar vi självklart hur många kalorier och gram med protein du får i dig.

Läser du på förpackningen för ditt proteinpulver står det kanske att:

  • 1 skopa (en servering) väger 31 g och innehåller 24 gram protein.

Det betyder alltså att om du väger 1 skopa med proteinpulver så borde det väga 31 g.

Hos mig vägde det bara 24 g…

Så om då 31 gram av detta proteinpulver innehåller 24 gram protein så innehåller 24 gram pulver bara 18,6 gram protein.

Det är en skillnad på 22,5%.

Du kan få i dig mycket mindre protein än vad du tror

Skulle du i detta fall litat på skopan så skulle du få i dig 5,5 g mindre protein per portion än vad du trodde.

Det kanske inte låter så mycket eller något att bli upprörd över. Och det är det ju egentligen inte heller.

Men om du verkligen försöker nå dina dagliga proteinmål så blir det en väldig skillnad.

Säg att du äter eller dricker 2-4 skopor om dagen. Det kan vara 1-2 skopor i en frukostsmoothie och 1-2 skopor i en shake efter träningen.

Då kan detta innebära att du dagligen konsumerar 20 g mindre protein än vad du tror.

För den som försöker bygga muskler är det en väsentlig skillnad.

Slutsats

Så vi tycker att du absolut ska väga både proteinpulver som kreatin.

I alla fall i början innan du lärt dig exakt vad som gäller. Byter du t ex märke så ska du också väga det till en början.

Skillnaden i hur mycket protein och kreatin du tror att du får i dig kan skilja mycket från vad du verkligen får i dig. Detta kan i slutändan göra en stor skillnad i ditt muskelbyggande.

Så, när det är möjligt, använd köksvågen istället för skopor och mått. Det blir mycket mer exakt och konsekvent på det sättet.

Similar Posts