Vi har alla någon vägt oss – en del gör det väldigt ofta medan andra gör det mer sällan. Men om du har som mål att gå ner i vikt så är det nästan ett måste.

Varför? Utan en vikt har du egentligen inget att gå efter som säger att det du gör fungerar eller ej.

Men när ska man då väga sig och hur ofta? Det kommer vi se till att hjälpa dig med här.

Hur ofta ska man väga sig när målet är att gå ner i vikt?

Det finns lite olika metoder men vår rekommendation är att du väger dig varje dag.

Skriv sedan ner dagens vikt och vid veckans slut ser du till att räkna ut veckans snittvikt. Det är sedan detta veckosnitt som du använder som mått för hur din viktnedgång fungerar.

Väg dig varje dag men använd ditt veckosnitt

Se till att du alltid väger dig ungefär samma tidpunkt på dagen och försöker hålla allt annat lika.

Notera vikten med en decimal, t ex 80,1 kg. Du kan ha ett block och penna redo vid vågen. Eller så använder dig av mobilen.

Varför väga sig dagligen men fokusera på veckans snitt?

Din vikt kan och kommer variera väldigt mycket, svänga lite upp och lite ner.

Genom att vi väger oss varje dag men använder veckosnittet som jämförelsevikt så jämnas eventuella fluktuationer ut. Det blir lättare att tolka hur det går med viktnedgången. Du får helt enkelt ”renare” data att gå efter.

Jämn viktnedgång med hjälp av veckosnitt

Här är några anledningar till varför vikten fluktuerar (förutom ändringar i fett- och muskelmassa):

  • Vatten beroende på din hydreringsstatus.
  • Vatten pga ändring i ditt saltintag.
  • Du binder mer vätska beroende på stress eller menscykeln.
  • Mer lagrat glykogen efter ändrat kolhydratsintag.
  • Mag- och tarminnehåll beroende på att vissa livsmedel stannar kvar längre i din kropp eller att du inte kunnat tömma tarmen som vanligt.

Kommer jag inte kunna bli stressad av att se min vikt varje dag?

Visst finns det en sådan risk. Men du får bara försöka se det som en bit av din vecka. Fokusera på veckosnittet.

Du kan också försöka ta dagens vikt som ett sätt att lära dig mer om din kropp.

Har du gått upp ett hekto eller två. Försök fundera på varför. Åt eller drack du mer än vanligt igår? Sovit dåligt? Stressad på jobbet?

Gått ner väldigt mycket. Du kanske körde ett längre träningspass och inte återställt vätskebalansen?

Varför det är mindre bra att endast väga sig 1 gång i veckan

Vi vet många som har ”invägning” en dag i veckan, t ex varje Måndag.

Det systemet är bättre än inget men det finns tyvärr flera problem med att bara göra det på en dag i veckan, speciellt när du vill gå ner i vikt.

Som vi skrev tidigare så kan din vikt varierar väldigt mycket under tiden av en hel vecka. Du äter & dricker olika mycket och går på toa olika ofta.

  • En söndag är det kalas och du äter då extra mycket kolhydrater som gör att du binder extra mycket vatten = en tillfällig viktuppgång som kommer att synas på måndagens invägning.
  • Eller så kanske du medvetet, eller omedvetet, håller igen inför invägningen. Du äter mindre och/eller dricker mindre. Men frågan är då om du lyckas göra detta på samma sätt inför varje vägning.

Ojämna viktindikationer kan leda till snabba impulsändringar i din kost och upplägg

Om du på detta sätt får väldiga svängningar upp och ner i din viktregistrering så kanske du gör snabba ogenomtänkta förändringar i ditt upplägg. Detta då baserat på dålig ”data”.

Ojämn viktnedgång som kan leda till onödiga justeringar i kosten

Egentligen så kanske din viktnedgång rullar på i en bra takt men denna ”dåliga” invägning gör att du vill göra ändringar.

Därför rekommenderar vi daglig invägning men att du sedan använder veckosnittet som ditt jämförelseresultat.

Om du satsar på att bygga muskler samtidigt som du försöker gå ner i vikt (tappa fettmassa)

Om du försöker byta ut fett mot muskler så kommer din vikt inte alltid att minska. Du kanske till och med har som mål att ligga kvar på samma vikt som nu.

Hur gör man då för att mäta hur det går? Då får du helt enkelt ta till andra metoder.

  • Ta regelbundna bilder av din kropp.
  • Mät och ta dina mått på flera kroppsdelar.
  • Håll koll på om du blir starkare (lyfter mer).
  • Men se fortfarande till att även hålla koll på vikten.

Vanliga Frågor

Varför väger man mindre på morgonen?

Även när du sover så svettas du och tappar vätska. Sedan är det väldigt lång tid sedan du senast åt så det finns helt enkelt mindre mat i mage och tarmar. Sedan går det åt energi att hålla igång kroppen även under sömnen.

När ska man väga sig på dygnet?

Enligt oss är det enklast att hålla sig till morgonen när man precis vaknat. Väg dig efter att du varit på toa men innan du druckit eller ätit något. På så sätt minskar risken för stora viktskillnader från dag till dag. Samtidigt är det också enklast att bygga upp till en daglig vana.

När ska man väga sig enligt viktväktarna?

Viktväktarna rekommenderar att du väger dig en dag i vecka men då väljer samma dag i veckan som du gör det på.

När ska man inte väga sig?

Om du är tjej så är tiden runt mensen en period när kroppen binder vätska. Annars gäller dagar och tidpunkter då du ätit & druckit väldigt mycket, speciellt socker/kolhydrater. Eller om du precis gjort ett långt hårt träningspass och har tappat mycket vätska. Om du väger dig vid dessa olika tidpunkter kommer din vikt att variera väldigt mycket.

Hur mycket kan vikten variera från dag till dag?

Faktiskt flera kilo, uppåt 2.5 kg är inte ovanligt. Mycket av detta beror på vätska och mag- samt tarminnehåll. Har du t ex ätit mycket kolhydrater kommer din kropp binda mer vatten än normalt. Därför rekommenderar vi att du väger dig dagligen men använder veckans snitt som jämförelsevikt mot förra veckans snitt.

om jag bara vill väga mig en dag i veckan, vilken är då bäst?

Om det bara fungerar med att du väger dig en dag i veckan är onsdagen mitt i veckan den bästa. Studier har visat att det är dagen då vi är mest viktstabila. Så väg dig då, direkt på morgonen efter toalettbesöket men innan du äter eller dricker något.

Sammanfattning

För att hålla koll på din viktnedgång rekommenderar vi att du väger dig dagligen men räknar ut veckans snittvikt och använder den för att jämföra mot förra veckans.

På så sätt kan du följa din viktkurva och göra förändringar på bättre och jämnare data.

Vår vikt varierar nämligen mycket under dagen och från dag till dag. Om vi istället håller koll på daglig vikt eller om väger oss 1 gång i veckan finns risken att dessa fluktuationer får oss att ändra på kost eller upplägg när det egentligen inte behövs.

Similar Posts