Du försöker bränna fett. Vilket betyder att du kommer gå ner i vikt och siffran på vågen kommer med tiden minska.

Men samtidigt tränar du på med hård styrketräning med målet att bygga muskler. Vilket betyder att du kommer gå upp i vikt och siffran på vågen kommer med tiden öka.

Så när du ser siffran på vågen förbli densamma, eller kanske gå upp.

Hur vet du då vad orsaken är;

  • Beror det på att du har lagt på dig muskelmassa eller…
  • Beror det på att du inte bränner något fett (eller t.o.m lägger på dig mer).

Här ska vi försöka reda ut detta och ge dig svaret.

När du bygger muskler

Säg att du har ligger på optimal kalorinivå för att bygga muskler – vilket är kaloriöverskott – så är ändå muskeltillväxten väldigt långsam.

Vi pratar om att du kanske kan lägga på dig 0,5 – 1 kg muskler per månad för någon som är i början på sin byggarkarriär.

För dig som ligger på någon sorts mellannivå? Då får du kanske halvera dessa siffror.

Och det här är alltså när du ligger på ett kaloriöverskott. Skulle du istället ligga på kaloriunderskott skulle din process att bygga muskler gå ännu långsammare.

Har du kommit förbi nybörjarnivån i din träning så kanske du inte bygger några muskler alls på ett underskott.

När du tappar fettmassa (bränner fett)

När det kommer till att gå ner i vikt, tappa fettmassa. Det kan istället gå ganska fort.

Ja kanske aldrig riktigt så fort som vi önskar :). Men jämfört med tiden det tar att lägga på sig lika många kilo muskler så går det mycket snabbare…

För en normal person kan det handla om en viktminskning på 0,5 – 1 kg per vecka.

Det är en stor skillnad.

Vad det här betyder

För att gå ner i vikt måste vi ligga på kaloriunderskott. Det är klart.

Så med tanke på det här kan vi med stor sannolikhet säga att:

Det är väldigt ovanligt att ligga på kaloriunderskott och tappa fett samtidigt som du lägger på dig muskler i en takt som överstiger eller till och med är nära att matcha din fettförlust.

Vilket betyder att det sannolikt inte är på grund av mer muskler som din vikt förblir densamma när du ligger på kaloriunderskott.

Och oddsen för att det ska få din vikt att öka medan du ligger på underskott är verkligen låga, för att inte säga obefintliga.

Å andra sidan.

Skulle mer muskler kunna göra att viktnedgången blir lite mindre varje vecka?

Säg att du tappar 0,5 kg i vikt varje vecka samtidigt som du lägger på dig något hekto muskler under samma tid. Vilket gör att du istället bara går ner 0,4 kg?

Japp, det är en möjlighet.

Men det är osannolikt att det är tillräckligt betydande för att konsekvent stoppa en viktminskning eller få siffran på vågen att öka.

Skulle du ligga på underskott och tillfälligt gå upp så beror det med stor sannolikhet på vatten, glykogen och maginnehåll.

Att det skulle bero på alla dina muskler du bygger är inte troligt. Hur mycket vi än skulle vilja det..

Vi sammanfattar

Om du vill bygga muskler och gå ner i vikt (bränna fett) samtidigt så är det svårt att veta hur det egentligen går.

Hur det går med fettminskningen kan vi dock veta eftersom det går snabbare (du tappar vikt snabbare än du lägger på dig muskelvikt). Så om du stadigt minskar i vikt = du tappar fett.

Hur det går med muskelbyggandet är dock svårare att veta. Det kan vara så att du tappar liiiiite mindre vikt pga att du lagt på dig något hekto muskler.

Men för på ett mer säkert sätt hålla koll på muskeltillväxten kan du istället regelbundet mäta dig. Du kan också mäta hur det går i gymmet. Lyfter du mer nu än när du började din ”deff”?

Då har du garanterat byggt på dig!

Similar Posts