För många av oss är julen och andra högtider under året viktiga tillfällen då vi spenderar kvalitetstid med familj och vänner. Det är tider då vi umgås nära, ger gåvor och verkligen tar till vara på att vi har varandra.

Problemet är bara att nästan alla dessa högtider innebär mat, massor med god mat … och för oss som försöker hålla lite koll på antalet kalorier vi stoppar i oss kan det vara jobbigt.

Jobbiga kan även alla kommentarer vara (om du varit med om det så vet du hur det kan låta…).

Här följer några råd på vad du kan göra och hur du ska tänka vid jul/påsk/midsommar osv. Allt för att fullt ut kunna njuta av dessa härliga tillfällen tillsammans med familjen, utan att tänka på hur tjock du riskerar bli..

Går du verkligen upp i vikt (fettmassa) av att äta lite mer än vanligt vid ett tillfälle?

Nej, du gör ju faktiskt inte det.

Så om du ”syndar” vid tillfällen som påsk, midsommar eller på födelsedagskalas så gör det inte så mycket. Det händer så sällan så det ska inte vara något problem.

I en studie tog man tio friska unga män och lät dem äta 1 500 kcal extra (utöver sina vanliga kalorier) i tre dagar för att undersöka vad som hände med överskottskalorierna. Och resultatet var att i stort sett inget hände med deras fettmassa. En viss viktuppgång gick att se men den bestod mest av vatten.

Men vid julen då?

Julbord

Julen är ju lite annorlunda i den mening att det många gånger handlar om flera dagar. Lägger vi sedan även på nyår till det så kan det många dagar med väldigt mycket mat, fika och snacks/godis.

Flera studier har visat att en viktuppgång på ca 0.5 kg till 1 kg är vanligt under jultiden. Det låter kanske inte så mycket men om dessa adderas till en övrigt sämre kosthållning under året så finns risken att dessa kilon stannar kvar.

10 Tips på vad du kan göra (& tänka på) för att fullt ut kunna njuta vid jul (och andra högtider)

Genom att planera innan det är dags kan du både njuta av all den goda maten och slippa ha dåligt samvete. För att gå runt och må dåligt över att du kommer äta för mycket är något vi verkligen hoppas att du kan komma ifrån.

Det är inte hela världen. Du kommer inte gå upp i vikt och om du skulle göra det är det oftast bara vatten. Passa på att njut av maten och sällskapet.

1. träna som vanligt (eller varför inte lite mer)

Se till att köra på som vanligt med din träning. Oavsett om det är styrketräning, konditionsträning eller en kombination.

Eller varför inte gå upp lite i intensitet runt jul och nyår. Lägg in något extra pass. Använd den extra maten som bränsle för att kunna köra lite hårdare än normalt.

2. Gå – ta varje tillfälle som finns att gå lite extra

Att gå vet vi är ett skonsamt sätt att röra på sig och samtidigt bränna lite energi.

Du kanske kan gå till firandet. Väl där kan det vara du som föreslår en promenad efter jullunchen. Jag garanterar att du får med dig någon annan i sällskapet.

3. Ät lite mindre dagarna innan

Då menar jag inte att du ska svälta dig. Gör bara lite bättre val. Ta extra grönsaker stället för mer pasta. Försök att äta dig mätt men på mer fiberrika alternativ istället för kolhydrater.

Det kan också bli enklare att hålla kalorierna nere dagarna innan när du vet att det kommer ”bättre tider.”

4. Grunda eller ät dig mätt på protein

Testa att välja ”nyttiga” alternativ under den första rundan runt julbordet. Gärna sådant som har mycket protein. Protein mättar och dessa kommer väl till användning när du ska köra ditt monsterpass i gymmet..

Om du har grundat med bra val kan du välja mer feta alternativ när du tar din andra tallrik. Är du då redan lite mätt så orkar du inte ta lika mycket.

5. Drick inte alla dina kalorier

Vi är inget större fan av att dricka kalorier här. Men en god julöl eller lite must hör såklart julen till.

Tänk dock på att inte överdricka. Handlar det om alkohol kan det vara ett bra råd av andra orsaker också.

6. Välj en av extra måltiderna

Vad menar vi med detta? Jo vid jul blir det inte bara god julmat. Det är också dessert, fika och julgodis.

Testa att satsa på en av dessa. Du får då äta så mycket du vill av detta alternativ. På så sätt kan du undvika att helt gå loss på alla tre. För här finns en massa kalorier.

7. Vid efterrätten – ta en bra portion

Om du efter punkt 6 valde desserten som ditt alternativ tänk så här. Oavsett om det vankas risalamalta, ostkaka eller något annat så ta direkt 1 ordentlig portion.

Istället för att ta lite och hålla igen så tar du en bra portion och ser till att njuta av denna. Tar du bara lite så kommer du säkert att gå tillbaka för mer och till slut tar du också den sista biten bara för att.

8. Tänk på småätandet

Förutom alla mat som äts står det ofta framme en massa annat. Det kan handla om chokladasken, frukten eller nötterna.

Att gå och småäta här kan snabbt fylla på med kalorierna. I vanliga fall rekommenderar vi självklart frukt men om du kan så kanske vi struntar i den idag.

Fokusera istället på måltiderna och hoppa över ”snackandet”.

9. Använd dig av ett trick, en illusion

Du kanske har hört talas om ”tricket” att använda en mindre tallrik när du tar mat.

Vi har en tendens att fylla ut tallriken när vi plockar på oss mat. Och om det skulle handla om extra grönsaker eller protein så kan det vara ok, men så ser det ju inte ut på julbordet.

Ta en mindre tallrik, fyll ut den och se om du inte blir mätt även på mindre mat. Tallriken var ju ändå helt full…

Mindre tallrik kan du även använda till dessert och fika.

10. Återgå till rutinerna

Du har sedan tidigare rutiner som fungerar. Se till att återgå till dessa så snart som möjligt. Gärna redan på juldagen.

Ju fler dagar du missar desto större är risken att du tappar bort dig. Därför är det av högsta vikt att du efter en ”off” dag faller tillbaka till din rutin. På så sätt kommer den att hjälpa dig få bort eventuell viktuppgång inom några dagar.

Sammanfattning

Om du vid enstaka tillfällen ökar ditt kaloriintag drastiskt så kommer du inte automatiskt att lägga på dig fettmassa. Kroppen är bra på att försöka behålla sin normalvikt. En eventuell viktökning är oftast bara vatten.

Vi större, och framför allt längre, högtider som jul så är det bra att ha en plan. En plan över hur du ska hålla igång med din träning och hur du ska äta. Då minskar du risken att lägga på dig.

Men kom också ihåg att jul och andra högtider är tillfällen då du ska leva, njuta av god mat och framför allt umgås med dina nära och kära.

Det ska INTE var en tid då du stressar över din vikt och eventuella viktuppgångar, eller att du förlorat allt du byggt upp och kämpat för under året.

Fokusera istället på att ha kul och umgås!

Similar Posts