Om du försöker gå ner i vikt, vare sig du bantar eller deffar, och dagligen väger dig så kommer din vikt att variera. Ena dagen har du gått ner i vikt, nästa dag ligger den stilla och ibland kommer du också ha gått upp i vikt. Så är det bara. Om du inte upplevt det ännu så kommer du snart göra det.

Det kan bero på att du tillfälligt har mer mat i magen/tarmar eller mer lagrat glykogen men oftast handlar det ”bara” om vatten. Det är alltså inte så att du plötsligt lagt på dig en massa extra fett.

Även när du snabbt går ner i vikt beror det ofta på vatten.

Anledningarna till att din vattenbalans ändras beror oftast på kolhydrater.

Spagetti = kolhydrater

Snabb viktändring beroende på ditt kolhydratsintag

Detta är vanligt och händer ofta när någon antingen:

  1. Börjar banta/deffa/drar ner sitt kaloriintag
  2. Tar en paus från sin diet
  3. Äter mer kolhydrater än vanligt.

1g glykogen binder ca 3g vatten. Våra muskler består till ungefär 70-80% av vatten och det kommer till stor del från muskelglykogen. Glykogen får vi i oss från de kolhydrater vi äter.

Så säg att du precis börjat äta färre kalorier än normalt och framför allt mindre kolhydrater. Då kommer du troligen snabbt se en viktnedgång. Detta beror oftast på att din kropp (dina muskler) helt enkelt består av en mindre del vatten än ”normalt”. Här är det lätt att bli lite lurad och tro att det handlar om fett du tappat.

När du äter mer kolhydrater än du normalt gör, t ex om du tar en Cheat Day (en ätardag där du tillåter dig att äta mer än normalt) så kommer din kropp direkt hålla/binda mer vatten. Om du då väger dig så kanske du tror att detta är fett, men så är det oftast inte. När du återgår till din diet så kommer din vattenbalans att återgå till normalläge.

För att ytterligare understryka att detta inte handlar om fett kan vi göra ett litet räkneexempel:

500 g fett är ungefär 4500 kCal av lagrad energi. Om din kaloribalans ligger på 2500 kCal och vi (felaktigt) antar att ett överskott direkt lagras som kroppsfett så handlar det om att du måste få i dig 7000 kCal över en enskild dag för att gå upp 0,5 kg.

Visst är det möjligt att äta 7000 kCal men inte om du äter med någon sorts rimlighet. Sedan skulle ju inte heller all extra energi du ätit lagras..

Sammanfattning

Du kommer inte börja lägga på dig mer fett om inte din kaloribalans har ändrats.

Så om du har följt din diet och du har sett en stabil viktnedgång på t ex 0,5 kg i veckan men plötsligt så händer inget på vågen. Då kan du vara tämligen säker på att det handlar om vatten och att din kropp tillfälligt håller mer vatten.

Rådet är alltså bara att fortsätta att följa din plan och inte bekymra dig så mycket. Som vanligt gäller kontinuitet över allt annat.

Similar Posts