Söker du information om antalet kalorier, näringsinnehåll och näringsvärdet i ”Fisk torkad”?

Då har du kommit rätt. Här kommer vi snabbt gå igenom innehållet i detta livsmedel för att hjälpa dig förstå vilken näring det innehåller. Vi börjar med kalorierna.

  • Fisk torkad innehåller: 333 kalorier per 100 g

Notera: I en näringsdeklaration anges kalorierna även som energi i form av kJ och Kcal.

Vilket är näringsinnehållet i Fisk torkad?

Fett

En liten mängd fett är en viktig del i en välbalanserad kost. Fetterna är en källa till essentiella fleromättade fettsyror som din kropp inte kan producera på egen hand.

100 g av Fisk torkad innehåller 1,4 g fett.

Av dessa fetter är 0,1 g enkelomättade och 0,6 g fleromättade.

Varav de fleromättade består av ca 0 g Omega 3 och 0 g Omega 6.

0,3 g är mättat fett. Dessa fetter anses vara de sämsta och därför ska vi försöka få i oss så lite som möjligt.

Kolhydrater

Kolhydrater är ett viktigt näringsämne som din kropp omvandlar till glukos för att ge den energin som behövs för att den ska fungera.

Komplexa kolhydrater (långsamma kolhydrater), som finns i till exempel frukt, grönsaker & fullkorn), är mindre benägna att öka din kropps blodsockernivå jämfört med enkla snabba kolhydrater som t ex socker.

Det finns 0 g kolhydrat per 100 g Fisk torkad.

Av detta kommer 0 g från sockerarter och 0 g är fibrer.

Protein

Protein finns i hela din kropp och är viktigt för att bygga och reparera kroppsvävnad. Det hjälper även till med att öka ämnesomsättningen och andra cellulära processer.

Det finns 79 g protein per 100 g Fisk torkad.

Vitaminer och mineraler

Tabellen nedan är inte en komplett lista över alla näringsämnen i Fisk torkad. Men den innehåller några av de vanligaste vitaminerna och mineralerna.

Tänk på: Läs alltid näringsdeklarationen på produktförpackningen för att hitta den mest korrekta (och senaste) informationen.

  • Kolesterol: 180 mg
  • Kalcium: 160 mg
  • Järn: 2,5 mg
  • Kalium: 1400 mg
  • Magnesium: 120 mg
  • Vitamin A: 40 µg
  • Vitamin B-12: 1 µg
  • Vitamin C: 0 mg
  • Vitamin D: 2,4 µg
  • Vitamin E: 0,5 mg
  • Salt: 0,6 g
  • Natrium: 240 mg
  • Selen: 20 µg
  • Zink: 2 mg

Är Fisk torkad hälsosamt och nyttigt?

Det är så klart en bra och berättigad fråga. Men eftersom vi varken är doktorer eller dietister så låter vi den direkta frågan vara obesvarad.

Vårt råd är istället att du ska titta på ovanstående fakta och livsmedlets näringsinformation för att själv försöka göra en uppskattning över om det är ”hälsosamt” eller inte.

Saker du kan leta efter för att avgöra om det är nyttigt är:

  • Låga mängder socker
  • Låga mängder salt & natrium
  • Låga mängder transfetter
  • Högre mängd fibrer
  • Högre mängd omega-3-fetter

Där har du då lärt dig lite om näringsinnehållet i Fisk torkad. Hoppas vi lyckats hjälpa dig genom att besvara din fråga.

Och du, som alltid, kom ihåg att dricka vatten för att hålla vätskebalansen!