Söker du information om antalet kalorier, näringsinnehåll och näringsvärdet i ”Skorpor råg”?

Då har du kommit rätt. Här kommer vi snabbt gå igenom innehållet i detta livsmedel för att hjälpa dig förstå vilken näring det innehåller. Vi börjar med kalorierna.

  • Skorpor råg innehåller: 379 kalorier per 100 g

Notera: I en näringsdeklaration anges kalorierna även som energi i form av kJ och Kcal.

Vilket är näringsinnehållet i Skorpor råg?

Fett

En liten mängd fett är en viktig del i en välbalanserad kost. Fetterna är en källa till essentiella fleromättade fettsyror som din kropp inte kan producera på egen hand.

100 g av Skorpor råg innehåller 10,8 g fett.

Av dessa fetter är 5,2 g enkelomättade och 2 g fleromättade.

Varav de fleromättade består av ca 0,2 g Omega 3 och 1,7 g Omega 6.

3,1 g är mättat fett. Dessa fetter anses vara de sämsta och därför ska vi försöka få i oss så lite som möjligt.

Kolhydrater

Kolhydrater är ett viktigt näringsämne som din kropp omvandlar till glukos för att ge den energin som behövs för att den ska fungera.

Komplexa kolhydrater (långsamma kolhydrater), som finns i till exempel frukt, grönsaker & fullkorn), är mindre benägna att öka din kropps blodsockernivå jämfört med enkla snabba kolhydrater som t ex socker.

Det finns 51,9 g kolhydrat per 100 g Skorpor råg.

Av detta kommer 2,1 g från sockerarter och 19 g är fibrer.

Protein

Protein finns i hela din kropp och är viktigt för att bygga och reparera kroppsvävnad. Det hjälper även till med att öka ämnesomsättningen och andra cellulära processer.

Det finns 9 g protein per 100 g Skorpor råg.

Vitaminer och mineraler

Tabellen nedan är inte en komplett lista över alla näringsämnen i Skorpor råg. Men den innehåller några av de vanligaste vitaminerna och mineralerna.

Tänk på: Läs alltid näringsdeklarationen på produktförpackningen för att hitta den mest korrekta (och senaste) informationen.

  • Kolesterol: 15 mg
  • Kalcium: 89 mg
  • Järn: 1,4 mg
  • Kalium: 490 mg
  • Magnesium: 74 mg
  • Vitamin A: 85,1 µg
  • Vitamin B-12: 0,2 µg
  • Vitamin C: 0 mg
  • Vitamin D: 1,24 µg
  • Vitamin E: 0,8 mg
  • Salt: 1,2 g
  • Natrium: 460 mg
  • Selen: 1,5 µg
  • Zink: 1,2 mg

Är Skorpor råg hälsosamt och nyttigt?

Det är så klart en bra och berättigad fråga. Men eftersom vi varken är doktorer eller dietister så låter vi den direkta frågan vara obesvarad.

Vårt råd är istället att du ska titta på ovanstående fakta och livsmedlets näringsinformation för att själv försöka göra en uppskattning över om det är ”hälsosamt” eller inte.

Saker du kan leta efter för att avgöra om det är nyttigt är:

  • Låga mängder socker
  • Låga mängder salt & natrium
  • Låga mängder transfetter
  • Högre mängd fibrer
  • Högre mängd omega-3-fetter

Där har du då lärt dig lite om näringsinnehållet i Skorpor råg. Hoppas vi lyckats hjälpa dig genom att besvara din fråga.

Och du, som alltid, kom ihåg att dricka vatten för att hålla vätskebalansen!